perjantai 5. elokuuta 2016

Nokkosihottumakohtaus

Viime yönä heräsin noin 1-2 aikaan yöllä hirveeseen syyhyn tunteeseen. Olin jo unissani kerinnyt raapia ihoni kamalan araksi ja se olotila oli niin järkyttävä etten osaa oikein edes kertoa millasta se oli. Ihoa kutitti niin kamalasti, sitä oikeastaan poltti ja kirveli ja teki vain mieli raapia ja raapia. Sain hirveän paniikin mikä ihme mua vaivaa ja herätin miehenkin ihmettelemään, mun selkä oli ihan ihottumassa, käsivarret ja maha, ainoastaan jalkoihin ei pahemmin tullut. Leuka ja kaulakin oli paukuroilla.

Tunnistin heti sen olevan nokkosihottumaa mutta ei keksitty miehen kanssa mistä se olisi voinut edes tulla. Päivämme oli ollut ihan normaali, en ollut syönyt mitään lääkeaineita tai muutakaan. Sitten kun luin nokkosihottumasta lisää ja siitä mistä se voi tulla ja se oli sellanen kamalan järkyttävän pahan makuinen vadelmakääretorttu mitä ostettiin halpahallista tarjouksesta ja sitten kun oltiin maistettu sitä parit palat kahvin kanssa heitettiin koko iso kääretortun loppu roskiin kun siinä oli varmaan lähemmäs 20 säilöntäainetta ja siis niin karmeeta ku saatto!!! Nettiä lukasemalla yhdet nokkosihottuman oireiden laukaisijat voivat olla mm. :

Lisä- ja väriaineet:

esimerkiksi hillossa, mehussa, virvoitusjuomissa, kastikkeissa, jäätelössä sekä joissain alkoholijuomissa. Joillekin kahden eri aineen, kuten äyriäisten ja viinin, yhdistäminen saattaa aiheuttaa allergisen reaktion.
 Bentsoehappo:



esimerkiksi mustikka, lakka, puolukka ja karpalo sisältävät luonnostaan bentsoehappoa, muuten sitä käytetään säilöntäaineena esimerkiksi kasvis-, marja- ja hedelmävalmisteissa, salaatti- ja grillikastikkeissa sekä sinapissa ja ketsupissa. 

Soitin aamulla neuvolaan ja käski sieltä terkka soitella päivystykseen. Päivystyksestä kehotettiin heti verikokeisiin tsekkaamaan sappi,maksa ja tulehdus ja mitä muita niitä oli. Sitten lääkäriin. Lääkäri mulla on puolentoista tunnin päästä. Saa kirjoittaa vastasuuden varalle mulle kyllä jotakin antihistamiini ja kortisooni sun muita reseptille koska aika pulassa olin viime yönä kun eikaapissa ollut mitään helpotusta. Mies rasvasi mun yltympäriinsä perusrasvalla kun olin ensin viihtynyt viileässä suihkussa rauhoittelemassa ihoa varmaan tunnin verran. Sitten vaan pakotin itseni nukkumaan vaikka koko kehoa melkeimpä poltteli kun olis nokkospuskasta herännyt. Niin järkyttävää.... :( Toivotaan nyt ja luulen kun neuvolantätikin sanoi ettei varmana kyse ole raskaushepatoosista tai raskausihottumasta mutta selviää tunnin päästä verikokeiden tulokset..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti